bila hati bernyanyi..jemari kan menari

4 Mac 2011

tiga duri dihati bonda

telinga tertangkap judul cereka yang mengingatkan aku pada bonda di kampung. satu-satunya bonda bagi dunia dan akhirat ku. 


tiga duri dihati bonda..ya kisah kami 3 anaknya. penambah tawa dan duka dalam hidup bonda. racun dan penawar hati kecil bonda. 


ratu hatiku kami itu tiada pernah melahirkan sesalnya mendewasakan kami duri-duri dalam tamannya.membaja kami dengan kasih dan harta dunia.dengan sayang dan material secukupnya. permaisuri itu tetap saja berkorban jiwa raga, saat dan sakunya menyempurnakan kesukaan dan kemahuan duri-duri ini.duri-duri yang seringkali melukakan sentuhan kalbunya, yang acapkali mencalar pedih nuraninya. baik dengan kenakalan jiwa muda atau kisah duka pabila duri-duri ini tersagat kelansungan cita-cita.namun bonda tetap jua menyimpul indah senyumnya buat kami menjadi tombo ati kami dan hati tuanya.


kini duri-duri ini semakin tegap pacaknya, bersama tangkai yang kian menjalar menyungsung awan, berhias bunga mekar lambang kejayaan atas jasa bonda membesarkan.menyiram kami dengan nasihat, membelai kami dengan sentuhan hangat.


dan bonda..tetap menjadi warna sari buat duri-duri ini..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...