bila hati bernyanyi..jemari kan menari

29 Mac 2011

sembuhkan lah YaAllah

telefon berbunyi pagi ahad tu. suara cemas mak, buat jantung aku berdetap. jauhkanlah lah dari fikiran buruk itu yaAllah.pintaku.

pada suami dan kelurganya aku khabar kan. berita-berita semasa akan terus masuk ke kotak pesanan telefon bimbit. debar. hanya Allah yang mengerti. 

petang, telefon berbunyi lagi. panggilan video. dari empunya diri. ya, dia masih tersenyum. masih risaukan, kenapa khabar nya sampai pada aku yang jauh. dia yang aku risaukan, aku pula yang dikhuatirinya. titis jernih mula merembes. melihat pilu wajahnya dari kejauhan. 

kondisinya masih belum jelas. cuma deritanya itu ku tafsir dari air mata puteri hati nan seorang. dan menggamit aku untuk sedih sama.

cuma satu bonda ku. tapi dia yang kedua. aku anak tunggal perempuan. tapi puterinya itu kakak. lalu sedih si kakak, ketahuilah.. aku juga merasakan . dalam hati hanya doa dapat ku bantu. dalam tangis, Allah tahu aku redha. aku pinta Allah permudahkanlah segalanya. 

senja, telekung telah tersarung. sementara menunggu imamku berwudhuk. sendu menggangu kerna fikiran melayang ke hospital kelahiran ku itu. moga dia baik-baik aja. demi melihat aku dan air mata si pencinta ku bersuara " kemas beg, kita balik malam ni"

aku tak beraksi. usai solat dan ku kucup tangannya, beg di bawah katil aku punggah dua tiga helai baju ke dalam nya. dan kami bergegas pulang ke banting. hajat hati nak singah terus ke wad. tapi pukul 12 malam itu, takut dihalau pengawal saja.

semalam, kami jejak ke hospital . setelah 25 tahun, aku kembali ke hospital tengku ampua rahimah ini. kata sepupuku " sejak keluar tak masuk-masuk.."
tempat jatuh lagikan di kenang, inikan pula tempat lahir. walhal, aku bukan ingat pun saat aku dilahirkan kan?

dia aku hampiri. tapi dia sedang bertarung dengan sakit kepalanya. terhiris hati mendengar rengekan ibu yang sakit, yang lapar, yang rimas segala. tiada bantuan khas dr pihak hospital. mujur, pak cik yang sedang di mekah, mengutus anaknya, menghulur bantuan. dia dipindahkan ke KPJ selangor ( shah alam ). 

baru lah reda sedikit resah hati semua. dia diberi ubat. sakitnya berkurang dan dia mampu memejam mata. lena. biarlah rehatnya membawa dia jauh dari kesakitan. di  unit rawatan rapi itu, dia ku tinggalkan dengan tidur dengkurnya. 

juga pada kekanda ku, maaf aku tidak dapat bersama di sisi. malam tadi aku dan suami kembali ke sini. harapan hanya yang terbaik buat semua di sana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...