bila hati bernyanyi..jemari kan menari

19 Okt 2011

jarum

kenapa dengan jarum?? 
alkesahnya, aku dah mula bosan dengan prosedur klinik kesihatan ni
masa kandungan aku masuk 18 minggu
macam bakal-bakal ibu yang lain
aku kene minum air gula
nak check if aku ada kencing manis ke tak
aku pon tak reti nak sebut name panjang nya
pendeknye GDM


dan aku kantoi time tu
sebelum minum glukos, gula dalam darah normal ; 4.4
lepas minum keputusannya ;8.1
so dah melebihi tahap normal
kene la pegi sesi kaunseling diet


ala masa tu kan bulan puasa
memang aku bantai minum manis dan 
makan buah tembikai tu
banyak setiap kali buka
salah sendiri la kan
tak beringat


sebagai langkah keselamatan
diorang nak pantau diet aku
jadi setiap 2 minggu aku kene jalani BSP
amik darah 4 kali sehari
nak tgk tahap gula aku
pre-breakfast
pre-lunch
pre-dinner
pre-supper


penat wei.. kene berulang ke klinik tu sampai 4 kali
kene cucuk dengan jarum lagi amik darah
ingat senang nak tambah darah?
dah la aku nye darah nie terlebih pekat
sedap2 je nurse-nurse tu cucuk-cucuk tangan aku
sedut darah aku smapai setengah tabung tu
huhuhu..
sadis tol..
tak pe lah, demi sayang aku dalam perut ni
aku sabo le ni..
memang kerja aku akan huru hara sket bila hari tu tiba


tapi jemu la..3 bulan lagi lak tu kene bertahan
padahal result aku normal je setiap kali test BSP
aku ingatkan kalo normal tak perlu lah terus kan prosedur tu
rupenye, sekali detect diabetis
sampai bersalin kene buat BSP..waaa~ 


jarum..jarum..3 bulan lagi la tahan sakit jarum tu mencucuk-cucuk
dapat nurse yg tak expert
2-3 kali try cucuk..haru~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...