bila hati bernyanyi..jemari kan menari

4 Jul 2011

air mata seorang anak perempuan

ingat masa hari pertama ke tadika kemas kampung olak lempit? ye bukan mak yang hantar aku. bukan juga abah. tapi pakcik kesayangan aku tu yang hantar. wak kemad. dari kecil hidup aku lebih banyak dihabiskan di rumah wak kemad. wak kemad cuma hantar aku sehingga pintu bilik tadika tu je. cikgu yang sambut. aku ingat lagi. cikgu anom.dia baik. cikgu anom suruh aku duduk dengan budak-budak yang pakai baju sama dengan aku kt belakang kelas.ya, baju kotak-kotak kecil merah-putih, kain biru gelap.tapi diorang semua ada mak diorang yang teman.


aku agak terpinga-pinga nak duduk mana. tiba-tiba, ada sorang makcik cantik ni, dia tarik aku duduk kat riba dia. anak dia duduk sebelah dia. mak cik tu aku biasa tengok.kawan mak. sebab tu dia kenal aku kot. dia kata, kesin dia,nanti menangis pulak.menangis? hello makcik cantik, aku cool je ni. sikit pon tak sebak, ape entah lagi nak nangis. tak macho la kan menangis. tengok betapa berdikarinya aku datang tadika bawa diri sendiri.hehehe


pastu aku masuk sekolah rendah. sama sekolah dengan abang aku dan..mak aku..hehehehe.. cume sekolah agama je mak aku tak da la kan. abang yang hantar aku sampai pintu kelas. pastu dia tinggal aku. aku carilah tempat duduk sendiri dan cari kawan-kawan baru. tapi tak takut pon sebab semua muka-muka sama masa sekolah kebangsaan pagi tadi.


1998 aku ambik UPSR.Alhamdulillah tak di sangka-sangka aku salah seorang yang dapat 5A kat sekolah kampung tu. mak aku siap nangis-nangis peluk aku kat bilik guru. aku sengih je=D.. aku kan macho..hahahaha


rezeki aku dapat masuk sekolah berasrama penuh kat kajang. sekolah agama. aku kan ade niat nak jadi budak baik.hehehe. hari pertama daftar, aku cuak gak la.. tengok semua macam anak-anak orang kaya-kaya jaesemua. pandai-pandai. aku ni budak kampung je. dari seluruh negara budak-budak sekolah ni.


habis urusan akademik, mak dan abah hantar aku pegi asrama pulak. untuk pertama kali aku masuk dorm yang bakal menjadi tempat tinggal aku sepanjang aku berada kat smapkajang ni. waktu dh hampir untuk aktviti pertama minggu orientasi. aku dah tak sabar. mak pulak sedih sangat nak lepaskan anak perempuannya nia jauh dari mata.mak yang menangis. aku cuma senyum je=) excited nak jadi warga asrama. itu cita-cita aku dari kecik.hehehe. ala mak..bukan jauh pun banting dengan kajang ni=)


5 tahun berlalu. sampailah aku amik SPM. padahal budak-budak akaun dah habis periksa seminggu awal dari budak-budak sains. sepatutnya dah boleh ucap selamat tinggal awal kepada bumi smapkajang ni. tapi aku, aku tunggu sampai kertas terakhir SPM kat sekolah tu, baru aku lambai bye-bye kat kawan-kawan aku. kat dorm dan asrama aku.


nampak nye perjalanan aku mudah. lepas SPM aku dapat ke Kolej Matrikulasi Melaka. jauh skit la dari kampung aku. tak sampai 2 jam perjalanan pun.hikhikhik. kalau jalan kaki jauh tuanku, kalau naik kereta sekejap aje=) dan dah sebati dengan diri aku, aku sangat-sangat teruja untuk masuk asrama balik. asrama yang tinggi skit dari taraf asrama sekolah menengah..perasan gembira tu dah tak terkawal lagi..sampai aja dekat tempat pendaftran matrk ni, aku suruh mak dan abah duduk. aku tak mau la kan susahkan mak abah aku uruskan pendaftaran aku. kan aku dah besar. dah 18 tahun..cepat-cepat aku daftar, lepas tua ku cari geng-geng sekolah aku yang sama-sama dapat masuk kmm ni. memang haru-biru la suasana. =) 


siap semua urusan, mak abah aku hantar la aku da barang-barang aku yang banyak tu ke asrama.uii...seronok nye aku. mak siap sound pedas punye "tengok rang lain semua sedih nak tinggal kat asrama, ko je yang suka sangat" hehehe ala..mak..mak. dan untuk sekian kalinya, sebelum mak lepaskan aku, mak peluk aku dengan air mata...

3 ulasan:

  1. time akak dulu, ckg bagariah.
    ops.ckg badariah..hehe :)
    akak pun rilek.bole tinggal botol susu dlm kete..huhu

    BalasPadam
  2. cikgu bdariah tu jiran belakang umah mak idok=)
    ceh dh beso isap botol lg ke time tu?? yg akak ingat iffa suke mkn nasi lauk kicap je.lain2 xmao=)

    BalasPadam
  3. hehe..betul2..
    time tu 4 thn la kak..hisap susu+milo.tp kurang da..hehehe..betul2.lauk kicap juga sedap. ;D

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...