bila hati bernyanyi..jemari kan menari

10 Sep 2010

raya datang lagi

raya datang lagi!!! ( baca dlm nada tora datang lagi)

buka terakhir ramadhan tahun ini senja smlm, benar-benar buat aku bahagia..kami ber5..abah..mak..abang..aku..adik.. dengan hidangan kegemaran kami..sambal cili api usus ayam.( mesti korg tak pernah dgr kan..apatah lagi tgk dan makan..kan?)

malam tadi tak banyak kerja sebab menu kami tahun nie bukan nasik lemak mcm tahun-tahun lepas..bukan jugak ayam bakar..bukan jugak spageti bolognese macam dulu-dulu.. so tak de lah sibuk nak masak sambal merah kan.. aku cume perlu siapkan meja untuk hidangan raya, kemas dapur dan susun pinggan mangkuk.

dan pagi nie.. raya paling pelik bg aku.. selalu pukul 5 dh bangun ke dapur, tp pg nie, subuh pon pukul 6.15am.. macam tak raya je.. 

dah siap-siapkan bahan nak masak ayam *bersara pencen berempah..sambal cili api udang..dan tumis tauhu kering+suun...

adik plak bersiap-siap nak gie keje..abang dan isterinya bersiap-siap nak ke rumah mentuanya.. pukul 7.30 pagi kami dah beraya dan bermaaf-maafan.. aku tak tau ape perasan aku time tue.. nak nangis tp tak terkeluar..tgk mata merah mak abah..tambah sebu dlm dada.. memang lain bila pagi indah nie aku jadi anak 'tunggal'

bila abah ke masjid, aku terus ke dapur, siapkan menu-menu untuk tetamu nanti.. mandi sunat aidilfitri dan berdandan dengan make up baru..pon belum bisa mengundang riang dalam hati..sehingga mms dr tersayang ku masuk..baru aku seperti berperasaan semula..sayu..sedih..pilu.. tapi ustaz kata jgn ditangisi syawal kerna insan2 sekeliling kita..biar tangis itu kerna mensyukuri nikmat Allah..atau mengharapkan rahmatNya..

dan menjadi sejarah..hanya aku yang mengucup tangan mak abah pagi selepas solat..tanpa adik dan abang.. hanya gambar kami ber3 yang sempat aku rakamkan..

MAAF ZAHIR & BATIN


<:ihsan sepupuku muna wirah:>

p/s: gambar yang aku snap belum sempat upload=p

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...