bila hati bernyanyi..jemari kan menari

20 Ogo 2011

dear abah

ye xpernah lupa
abah yang rajin nak ikatkan rambut
masa nak gie sekolah kecik-kecik dulu
abah yang rajin buat tocang / ikat ekor kuda
abah yang akan hantar pegi sekolah pagi-pagi
abah jugak yang setia ambik dari sekolah agama petang-petang
kadang naik kete selalu naik motor
bila abah keluar wad sebab operate kt perut
abah peluk aku macam rindu sangat

ye masih ingat
abah yang akan bawa jalan-jalan
naik motor pusing-pusing kampung
sampai ke lombong nun hah
abah yang cool layan kerenah kitorang
bila lori jajan datang
untuk tambah stok kedai runcit abah
kitorang yang pilih macam-macam ikut selera
sebab tu kot kedai dh tutup

abah tak lah garang
tapi sekali dia jegil mata
cukup..semua jadi bisu
sekali dia sound
berdas-das sentap ke hati
dan hanya aku dan abah yang tahu
aku pernah kene lempang dengan abah
sebab simbah air kat abah masa orang tua tu gi toilet
mane aku tau..nampak macam abang aku
aku nak pedajal lah..sekali..hah amik ko sebiji

ye tetap ingat
abah yang akan wajib setiap minggu
suruh mak masak dan ajak mak datang
melawat aku kat asrama
nanti berkelah lah bawah pokok kat smapk tu
abah siap baring baca surat khabar
masa bah nak gie umrah dengan mak dan adik
abah sedih nak tinggalkan aku
abah peluk aku kuat-kuat

ye mane mungkin lupa
bila time balik kampung
abah yang akan setia ambik aku
walaupon malam hujan ribut 
abah yang akan sibuk beli apa yang aku nak makan

ye..ye aku ingat
dari kajang-melaka-bangi
abah tak pernah jemu or merungut
untuk hantar dan ambik aku dari hostel
bila dah kerja kt putrajaya pun
abah masih turutkan
bila aku malas pergi / balik keje naik bas
abah yang jadi driver

dan sampai aku dah jadi isteri orang pon
abah tetap setia datang jenguk aku
belikan ape ja yang aku nak makan
abah yang tetap ceria jawab call aku
abah yang tak pernah merajuk dengan aku
walaupon kadang-kadang abah diserang virus
bisu seribu bahasa

banyak lagi..tak mampu dah nak luahkan
dan aku nak abah tau
aku sayang abah sama macam aku sayang mak

SELAMAT HARI JADI ABAH

celebrate besday aku dan abah tahun 2008

2 ulasan:

  1. ala awak niiiii....

    *kesat air mata*

    abah kita dah tak ada.........

    BalasPadam
  2. DrSinga~ ala doc..kite doakan abah doc bahagia di sana..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...