bila hati bernyanyi..jemari kan menari

12 Sep 2011

raya ..dan raya..

dh 14 syawal baru nak cite pasal raya?? haha..tak lah sebok beraya pon. tapi tak de feel nak bercerita pasal raya. syawal pertama sebagai isteri.dan raya pertama di rumah mentua..jauh dr keluarga


memang la bulan ramadhan aku lalui dengan hati yang tak berape nak khusyuk..libang libur.. tapi saat takbir raya tu kedengaran, perasaan indah macam tahun-tahun lalu tetap aku rasai. syahdunye mengalun takbir, meresap jauh dalam sanbari. menatap wajah ibu mentua, wajah suami..terasa damai dan bahagia.. rasa asing itu jauh pergi meninggalkan aku.


sebelum maghrib menjelang syawal.. yassin dan tahlil buat aku bertambah tenang.. dengan telatah puteri-puteri kecil, riuh rendah rumah , terasa meriahnya.. sampai jam berdeting jam1 pagi pun..mata masih belum mahu lena. di sini aku santai..kalau dikampung, pastinya aku tidur lewat saban tahun sebab menyiapkan rumah untuk para tamu yang tak sudah-sudah..


bila subuh terjaga.. perasaan aku sama mcm saat aku kt olak lempit. sejuk pagi nya tetap sama, bau raya tu tetap sama..syukur alhamdulillah. 


dan pagi..air mata ini laju saat tangan hangat suami aku kucup..


masih boleh beraya kan..
Salam Syawal semua:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...